Nieuwsbulletins – Stichting RP

Home

NIEUWSBULLETIN 2024-2

20-12-2024
Dit bulletin bevat diverse onderwerpen. Ook is een bijlage toegevoegd van de belastingdienst over het aanleveren van gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden.

Tegemoetkoming inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)

Via onze Uitvoeringsbepalingen van afgelopen juni en september hebben we u gewezen op de verandering in de berekeningswijze. Per 1 januari 2025 wordt de tegemoetkoming premie ziektekostenverzekering voor predikanten vastgesteld volgens een percentage van 5,26% over het uit te betalen salaris. Voorheen was dit een vast bedrag per maand, ongeacht de werktijdfactor.

Pensioenpremie

De premie voor ouderdoms-en partnerpensioen blijft ongewijzigd 25,8%. De premie voor het arbeidsongeschiktheidspensioen blijft 0,5%. De verdeling van de pensioenpremie blijft eveneens gelijk: 50% / 50%.

Belastingdienst – Aanleveren van gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden

Van een van de gemeenten kregen we de vraag over het al dan niet verplicht opgave doen van vergoedingen aan gastsprekers. Die verplichting is er inderdaad. Via bijgaande link komt u direct op de betreffende pagina van de Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/inhoudingsplichtig#wanneer-aanleveren

In de bijlage bij dit Nieuwsbulletin kunt u meer informatie over dit onderwerp lezen. Een andere optie is om op de site van de Belastingdienst te zoeken naar IB47. Denk eraan dat de opgave voor 1 februari verstrekt dient te zijn, zodat de Belastingdienst het kan opnemen in de vooraf ingevulde aangifte.

Verzuimbegeleiding

SRP heeft voor predikanten met betrekking tot verzuimmanagement gedurende de eerste twee jaar van ziekte een abonnement bij Perspectief afgesloten. Als het goed is hebben de gemeenten datzelfde voor de overige gemeentelijk medewerkers geregeld. Voor een aantal gemeenten die te maken hebben met kleine  dienstbetrekkingen zijn deze kosten, geraamd op circa ? 150,-per persoon per jaar, een last.

We hebben om die reden bij Perspectief geinformeerd of een uitbreiding van het huidige contract met verzuimbegeleiding voor gemeentelijk medewerkers mogelijk is. Daar is van die kant positief op gereageerd. Echter is dit pas mogelijk bij een verlenging van het lopende contract per 1 januari 2026. Mocht u hier gebruik van willen maken dan levert dat voor de gemeente een kostenbesparing op. Een belangrijk voordeel is dat alles ondergebracht is bij ??n ARBO-dienst en wij de zekerheid hebben dat de verzuimbegeleiding goed geregeld is.

Graag vernemen wij van u of u geinteresseerd bent om van dit aanbod gebruik te willen maken en welke medewerkers het dan eventueel betreffen. Wilt u dit uiterlijk 31 maart aan mij kenbaar maken via secretaris@srp-veg.nl

Ziekmeldingen predikanten

De door SRP afgesloten arbeidsongeschiktheidsverzekering voor predikanten bij AEGON wordt per 1 januari 2025 overgenomen door a.s.r. Voor ziekmeldingen van predikanten kunt u tot die datum nog terecht op onze site via de volgende link: https://www.srp-veg.nl/ziekmelden.php

Vanaf 1 januari 2025 dient u een eventuele ziekmelding door te geven aan Hans Beijeman, onze intermediair tussen VEG en a.s.r. via administrateur@srp-veg.nl

Website srp-veg.nl migreert naar Bondssite

Het is de bedoeling dat alle informatie over Bondsaangelegenheden centraal te vinden is. Dat is de reden dat we druk bezig zijn met de migratie van alle SRP-informatie zoals Nieuwsbulletins, Uitvoeringsbepalingen, Formulieren, Veel gestelde vragen, Statuten en onze Archiefstukken naar de Bondssite onder https://www.bondveg.nl/stichting-rechtspositie-en-pensioenregeling/

Onze vertrouwde website blijft voor informatie nog enige tijd toegankelijk via https://www.srp-veg.nl/pagina_output.php?Pagina_ID=1 maar zal op termijn gaan verwijzen naar de site van de Bond.

Met vriendelijke groet, namens de Stichting Rechtspositie- en Pensioenregeling,
Peter Verdoorn
Malden, december 2024
Bijlage: Informatie belastingdienst – Aanleveren gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden:

Denk aan het aanleveren van gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden

Hebt u in 2024 personen die geen werknemers van u waren, bedragen betaald voor werkzaamheden of diensten? Of hebt u hun daarvoor een beloning in natura gegeven? Deze betalingen of beloningen in natura noemen we “uitbetaalde bedragen aan derden”. Over deze uitbetaalde bedragen (inclusief kostenvergoedingen) moet u gegevens aan ons aanleveren voor 1 februari 2025.

U bent verplicht gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden aan te leveren als u inhoudingsplichtige bent. Dat volgt uit artikel 10.8, lid 1 van de Wet inkomstenbelasting 2001 en afdeling 2 van hoofdstuk VIII van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. Het aanleveren van de gegevens is verder uitgewerkt in artikel 22a van het Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001.

Over welke betalingen moet u gegevens aanleveren?

U levert gegevens over uitbetaalde bedragen aan als de persoon die 1 of meer betalingen van u krijgt, aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

  • Deze persoon is geen werknemer van u. Dat wil zeggen dat deze persoon voor deze beloning niet bij u in echte of fictieve  dienstbetrekking is. U geeft deze beloning dus niet aan in uw aangifte loonheffingen.
  • Deze persoon factureert niet aan u, of stuurt u een factuur zonder btw. “Zonder btw” betekent dat op de factuur 0% btw, ? 0 btw of helemaal geen btw staat. Bijvoorbeeld omdat sprake is van vrijgesteld prestaties, of omdat deze persoon gebruikmaakt van de  kleineondernemersregeling of de verlengingsregeling.

Het kan bijvoorbeeld gaan om betalingen aan:

  • sprekers en auteurs
  • deelnemers aan medische proeven
  • particulieren die schoonmaak-, onderhouds-, verbouwings- of   andere klussen doen
  • zzp-ers die werkzaamheden voor u verrichten zonder daarvoor btw   in rekening te brengen

Let op!

Sommige betalingen hoeft u niet aan te leveren. Bijvoorbeeld betalingen aan vrijwilligers die onder de vrijwilligersregeling vallen.

Welke gegevens moet u aanleveren?

U moet de volgende gegevens aanleveren:

  • het bedrag dat u hebt uitbetaald (of de waarde in het economisch   verkeer van de beloning in natura)
  • de datum waarop u hebt uitbetaald
  • een aantal gegevens van de persoon aan wie u hebt uitbetaald:

o  burgerservicenummer (bsn)

             o  naam
             o  adres
             o  geboortedatumHebt u het bsn, de naam, het adres of de geboortedatum nog niet? Vraag deze gegevens dan alsnog op.

Wanneer moet u de gegevens aanleveren? 

De gegevens over bedragen die u in 2024 hebt uitbetaald, moet u aanleveren voor 1 februari 2025. U kunt deze gegevens ook al aanleveren in 2024. Bijvoorbeeld meteen nadat u een bedrag hebt uitbetaald.


Hoe moet u de gegevens aanleveren?U kunt kiezen hoe u de gegevens over uitbetaalde bedragen aan derden aan ons aanlevert:

  • via ons gegevensportaal
  • via Digipoort

Hebt u vragen?

Op belastingdienst.nl/ubd vindt u meer informatie. U leest daar bijvoorbeeld hoe u de gegevens over uitbetaalde bedragen aan ons aanlevert. En over welke betalingen u geen gegevens hoeft aan te leveren.

 

 

Dit Nieuwsbulletin is een periodieke uitgave van de Stichting Rechtspositie- en Pensioenregeling van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland, kortweg SRP.
Het wordt toegezonden aan predikanten, gemeentelijk werkers, kerkenraden, het comité en deelorganisaties. Doel ervan is om mededelingen te doen over recente besluiten en u overigens op de hoogte te brengen van actuele ontwikkelingen.